Be A Great Product Leader Amplify, Oct Survey of Ophthalmology54 1— Detta kan ge dem möjlighet att skriva hela uppsatsen innan de redigerar sitt arbete för att skapa separata stycken för en mer läsbar struktur. Tecken på problem. 28 juni, 0. Giovanni Bertin. Detta system visade sig vara effektivt för välstrukturerad uppsats överföring av korta meddelanden mellan militär personal, men symbolerna var för stora för fingertoppen, välstrukturerad uppsats, kraftigt minska hastigheten med vilken ett meddelande kunde läsas Herron,
snabblänkar
Människor kan leta efter sätt att utveckla en optimal struktur för uppsatsstycken, välstrukturerad uppsats. En uppsats kan vara en skriftlig förklaring av deras tankar om en specifik idé eller avhandling. Att lära sig hur man utvecklar en korrekt styckestruktur kan göra det möjligt för personen att förtydliga sina punkter för att förstås mer effektivt. Uppsatsen kan vara ett sätt för någon inom högskolan för professionella miljöer att organisera sina tankar i en läsbar struktur som för läsaren genom flera punkter i en kontinuerlig logisk progression. D elever. Människor kan skriva uppsatser för olika ämnen. Studenten kan ta ställning till det tilldelade konceptet och utveckla sin uppsats välstrukturerad uppsats ytterligare förklara sin synpunkt eller avhandling. Denna typ av utläggning kan tillåta att deras synpunkter diskuteras och deras ståndpunkt i ämnet förklaras.
Att ha ett allmänt ämne kan göra det möjligt för personer som skriver uppsatsen att formulera sina egna tolkningar och sedan försöka stödja sina poänger i det skriftliga dokumentet. Varje person kan närma sig ämnet från olika vinklar beroende på hur de tolkar uppdraget. Istället för att ha ett definitivt svar på konceptet som tilldelas, kan deras unika synvinkel presenteras i uppsatsen. Eleven kan välstrukturerad uppsats en välgrundad åsikt genom att använda sin forskning för att logiskt ta itu med de idéer som görs i inledningen. Att lära sig att strukturera tankar genom att skriva på ett sammanhållet övertygande sätt kan välstrukturerad uppsats en tillgång för en individ när de går in på sitt valda karriärområde.
Det kan finnas olika tillfällen när välstrukturerad uppsats diskussioner kan presenteras inom olika karriärområden. Man kan kräva att människor för effektiva argument baserat på sin egen forskning och åsikter. Att ha förmågan att produktivt skriva rapporter och andra affärsrelaterade dokument kan främjas genom att känna till korrekt uppsatsstyckestruktur. De grundläggande begreppen uppsatsstruktur kan sedan användas och utökas för skriftliga rapporter. Att effektivt kunna presentera skriftliga idéer kan vara fördelaktigt för professionella välstrukturerad uppsats. En person kan använda inledningsstycket i sin uppsats för att öppna sitt ämne. Den här delen av uppsatsen, ett enda stycke, fastställer vad som kommer att tas upp i huvudstycket i dokumentet. Människor kan definiera sin tes eller argument i inledningen och presentera en översikt över de begrepp som kommer att diskuteras.
Personen kan också definiera målen för uppsatsen när han skriver sin inledning. Inledningen är inledningen av uppsatsen och kan sätta tonen för de andra styckena i uppsatsen. Inledningen kan vara ett kortare stycke i förhållande till huvudstyckena. Det kan vara lämpligt att skriva minst tre meningar av varierande längd för att introducera uppsatsen och syftet med informationen som presenteras i uppsatsen, välstrukturerad uppsats. I slutet av det inledande stycket kommer en läsare att gå över till det första stycket i uppsatsens kroppsdel, välstrukturerad uppsats. Huvuddelen av uppsatsen kan presenteras med så många stycken som behövs för att stödja idéerna som introducerades i det inledande stycket.
Kroppsstyckessektionen i en uppsats är det område där någon kan ta itu med poängen i inledningen i en logisk progression, välstrukturerad uppsats. Varje stycke kan kapsla in en annan idé om att stödja konceptet som presenterades i inledningen. När författaren går igenom sin förklaring av idéerna som förklaras, kan de dela upp unika koncept i ett eller flera stycken beroende på komplexiteten i varje punkt. En uppsats kan ha så många stycken som behövs, men människor kan upptäcka att det är lämpligt att ha minst tre stycken i brödtexten för att utveckla sina idéer. När författaren presenterar sina tankar kan de granska sitt arbete utifrån läsarens tankesätt och bestämma var ett nytt stycke ska sluta och ett nytt börja.
De kan dela upp sina idéer i mer läsbara delar när de flyttar läsaren från ett koncept till ett annat. Stycket kan indikera för läsaren var ett specifikt begrepp har förklarats och att välstrukturerad uppsats en ny punkt kommer att ta upp nästa punkt som tas upp. Varje kroppsstycke kan dra läsaren genom dokumentet välstrukturerad uppsats de lär sig författarnas synpunkter. Någon kan tycka att det är mindre svårt att börja skriva sina kroppsstycken utan att stanna för att upprätta separata stycken, välstrukturerad uppsats.
Detta kan ge dem möjlighet att skriva hela uppsatsen innan de redigerar sitt arbete för att skapa separata stycken för en mer läsbar struktur. De kan be andra pålitliga källor att granska uppsatsen och rekommendera korrigeringar som kan göras för att få uppsatsen att flyta bättre för läsaren. Genom att använda detta råd och bilda sig en egen uppfattning kan författaren börja redigera sina kroppsstycken. Genom att granska sina större stycken kunde de finna att mer än en punkt presenteras och delas upp i två eller ytterligare specifika stycken, välstrukturerad uppsats. Detta kan kräva att författaren sedan justerar meningsstrukturen för att hantera övergången och stängningen av varje stycke.
Att få ut sina tankar och börja skriva kan ge dem möjlighet att skriva ett välstrukturerat papper. Sedan kan de gå tillbaka och börja redigera välstrukturerad uppsats dokumentera. Under redigeringen kan de stärka svagare stycken i uppsatsen och utveckla kompletta koncept. När en författare flyttar från brödtexten kan han skriva sitt enda slutstycke. De kan använda denna slutpunkt för att avsluta de idéer som presenterades i kroppsdelen. Att sammanfatta punkterna i huvudstyckena kan indikera för läsaren att det är slutet på uppsatsen. Slutsatsen kan vara motpolen till inledningen. Den kan ta upp de poänger som gjordes och förklara vad man lärde sig i uppsatsen, välstrukturerad uppsats.
När någon skriver en uppsats kan de använda styckestruktur för att illustrera sin synpunkt för läsaren. Författaren har introducerat ämnet, sedan använt kroppen för att stödja sin uppfattning och drar slutligen uppsatsen till en slutsats. Varje avsnitt av uppsatsen främjar de begrepp som presenteras. Genom att läsa ovan kan en person få idéer om hur man använder uppsatsens styckestruktur för att effektivt presentera sitt ämne. Janet Anthony är en bloggare från Kansas City som har skrivit professionellt i fem år nu. Hon skriver mest om bloggande, skrivtips, sociala medier och digital marknadsföring. Denna sida använder Akismet för att minska spam, välstrukturerad uppsats. Lär dig hur din kommentarsdata behandlas. Söka efter:. GOPCSOFT Från nybörjare till tekniker.
Hem Studenthörna Hur man skriver välstrukturerade uppsatser. Studenthörnan 28 september 0. Relaterade taggar: skrivtips för uppsatsskrivning. Föregående artikel Hur säker är din e-handelskassa? Nästa artikel Tillväxten av Ola och dess nya pendeltrafik. 30 augusti, 0. De flesta av oss berättar ofta för andra välstrukturerad uppsats hur upptagna vi var under dagen med att göra något eller det. Studenthörna. 29 oktober, 0. Vilken karriärkategori är du i? Innehållsmarknadsförare? Rekrytering av revisorer. Handledning för elevhörnan. 24 juli, 0. Kommentera här Avbryt välstrukturerad uppsats Kommentar Namn E-post Webbplats Δ.
hjälpa andra att skriva
Skrivsystemet med upphöjda prickar som används av synskadade utvecklades av Louis Braille i 1800-talets Frankrike. I ett samhälle som inte värdesätter funktionshindrade i allmänhet var blindhet särskilt stigmatiserat, och brist på tillgång till läsning och skrivning var ett betydande hinder för socialt deltagande. Tanken med taktil läsning var inte helt ny, men befintliga metoder baserade på seende system var svåra att lära sig och använda. Det gav inte bara praktiska fördelar, utan bidrog också till att förändra blindhetens kulturella status. Denna uppsats börjar med att diskutera blinda människors situation i 1800-talets Europa. Den beskriver sedan uppfinningen av punktskrift och den gradvisa processen för dess acceptans inom blindundervisning.
Brist på tillgång till läsning och skrivning satte blinda människor i ett allvarligt underläge i 1800-talets samhälle. Text var en av de primära metoderna genom vilka människor engagerade sig i kultur, kommunicerade med andra och fick tillgång till information; utan ett välutvecklat lässystem som inte förlitade sig på synen uteslöts blinda från socialt deltagande Weygand, medan funktionshindrade i allmänhet led av diskriminering, sågs blindhet allmänt som det värsta handikappet, och det var allmänt ansett att blinda var oförmögna att utöva ett yrke eller förbättra sig genom kultur Weygand, Detta visar vikten av att läsa och skriva för social status vid den tiden: utan tillgång till text ansågs det omöjligt att fullt ut delta i samhället.
Blinda var utestängda från den seende världen, men var också helt beroende av seende för information och utbildning. I Frankrike ledde debatter om hur man handskas med funktionshinder till att olika strategier antogs över tid. Medan personer med tillfälliga svårigheter kunde få tillgång till allmän välfärd, var det vanligaste svaret på personer med långvariga funktionsnedsättningar, såsom hörsel- eller synnedsättning, att gruppera dem på institutioner Gravar, till en början ett gemensamt institut för blinda och döva skapades, och även om partnerskapet motiverades mer av ekonomiska överväganden än av de boendes välbefinnande, syftade institutet till att hjälpa människor att utveckla kunskaper värdefulla för samhället Weygand, så småningom separerades blinda institutioner från dövinstitutioner, och fokus flyttades mot utbildning av blinda, vilket var fallet för Royal Institute for Blind Youth, som Louis Braille deltog i Jimenez et al. Det växande erkännandet av det unika med olika funktionshinder ledde till mer riktade utbildningsstrategier, främja en miljö där fördelarna med en särskilt blind utbildning skulle kunna erkännas mer allmänt.
Flera olika system för taktil läsning kan ses som föregångare till metoden Louis Braille utvecklade, men dessa system utvecklades alla utifrån det seende systemet. Att läsa på det här sättet visade sig vara en ganska mödosam uppgift, eftersom bokstäverna var svåra att särskilja genom beröring. Den präglade bokstavsmetoden baserades på lässystemet för seende personer, med minimal anpassning för de med synnedsättning. Som ett resultat fick denna metod inte någon betydande framgång bland blinda elever. Hans avsikt var att utveckla ett system som skulle tillåta militären att kommunicera på natten utan behov av ljus Herron. Koden utvecklad av Barbier var fonetisk Jimenez et al.
Barbier upptäckte att varianter av upphöjda prickar inom en kvadrat var den enklaste metoden att läsa genom att beröra Jimenez et al. Detta system visade sig vara effektivt för överföring av korta meddelanden mellan militär personal, men symbolerna var för stora för fingertoppen, vilket kraftigt minskade hastigheten med vilken ett meddelande kunde läsas Herron. Av denna anledning var det olämpligt för dagligt bruk och var inte allmänt antagen i det blinda samhället. Jämfört med de 26 bokstäverna i det latinska alfabetet var detta en absurt hög siffra. Punktskrift behöll den upphöjda punktformen, men utvecklade ett mer lätthanterligt system som skulle återspegla det seende alfabetet. Medan punktskriftssystemet blev omedelbart populärt bland de blinda studenterna vid institutet i Paris, var det tvunget att vinna acceptans bland de seende innan det antogs i hela Frankrike.
Detta stöd var nödvändigt eftersom seende lärare och ledare hade yttersta kontroll över spridningen av punktskriftsresurser. Detta motstånd var symptomatisk för den rådande attityden att den blinda befolkningen måste anpassa sig till den seende världen snarare än att utveckla sina egna verktyg och metoder. Även om blinda förblev marginaliserade under artonhundratalet, gav punktskriftssystemet dem växande möjligheter till socialt deltagande. Skriftliga verk, som böcker och poesi, hade tidigare varit otillgängliga för den blinda befolkningen utan hjälp av en läsare, vilket begränsat deras autonomi. När böcker började distribueras i punktskrift minskades denna barriär, vilket gjorde det möjligt för personer med synförlust att få tillgång till information autonomt. Punktskriftssystemet hade också viktiga kulturella effekter utanför den skrivna kulturens sfär.
Dess uppfinning ledde senare till utvecklingen av ett notsystem för blinda, även om Louis Braille inte utvecklade detta system själv Jimenez, et al. Denna utveckling bidrog till att avlägsna ett kulturellt hinder som hade introducerats genom populariseringen av skrivna noter i början av s. Medan musik tidigare varit en arena där blinda kunde delta på lika villkor, innebar övergången från minnesbaserad framförande till notationsbaserad framförande att blinda musiker inte längre kunde konkurrera med seende musiker. Kersten. musikaliskt notsystem blev nödvändigt för professionell jämlikhet mellan blinda och seende musiker Kersten, punktskrift banade väg för dramatiska kulturella förändringar i hur blinda behandlades och de möjligheter som fanns för dem.
I denna mening bidrog punktskrift till bredare sociala förändringar i blindhetsstatus. Nya tillgänglighetsverktyg ger praktiska fördelar för dem som behöver dem, men de kan också förändra perspektiv och attityder hos dem som inte gör det. Bullock, J. Historien om Louis Braille. Archives of Ophthalmology, 11, Herron, M. Blind visionär. Jiménez, J. Biografi om Louis Braille och Uppfinningen av punktskriftalfabetet. Survey of Ophthalmology , 54 1 , — Kersten, F. Historia och utveckling av blindskriftsmusikmetodik. The Bulletin of Historical Research in Music Education, 18 2. Weygand, Z. De blinda i det franska samhället från medeltiden till Louis Brailles århundrade. Orädd ledarskap: Hur man förkroppsligar styrkan och självförtroendet hos stora ledare Kim Martin.
Få mer gjort: Utöva avsikt och planering för att uppnå dina mest ambitiösa mål Michelle Loucadoux. Empath Up! Att skapa känsla av ångest och stress: En omfattande verktygssats för stresshantering Saarim Aslam. Vinnande: The Unforgiving Race to Greatness Tim S. Jerel Ilarcosa. Raphael Tahir, radioprogrammerare på Radio 89 FM Natal. Nilut Sonowal. Hassan Javed. John Muthui, blivande gymnasielärare. Gyanendra Tiwari. Madeena Khan. van nguyen , -- vid Nhatrang Pre-University. Hilmeldah Monyani. Lilin Zheng, Grace Waterman.
Red Tape Busters , Grant Writer, Tender Writer, Job Application Writer på Red Tape Busters. Jamall Robinson, Akh Inc. DBA Blue Bird trådlös. Visa mer. Visningar Totalt antal visningar. Action Shares. Inga anteckningar för bild. En välstrukturerad uppsats 1. Den börjar med ett starkt inledande stycke som introducerar ämnet, anger de punkter det kommer att använda och sedan förklarar hur de stöder avhandlingen. Det följer detta med en serie stycken som tar var och en av punkterna i tur och ordning och visar hur de svarar på frågan eller stödjer avhandlingens uttalande. Den avslutas med en slutsats som sammanfattar argumentet du har framfört, upprepar de poäng du har använt och starkt sätter ditt avhandlingsuttalande. Denna enkla struktur gör att uppsatsförfattaren kan framföra sina argument tydligt och logiskt. Det visar att det som sägs är vettigt.
Det viktigaste är att det visar hur det de säger kommer att svara på frågan. En stark inledning gör att läsaren redan känner till argumentet som skribenten ska använda. Det följer detta med en serie stycken som organet tar var och en av punkterna i tur och ordning och visar hur de svarar på frågan eller stödjer avhandlingens uttalande. Den bör ta var och en av punkterna i inledningen i tur och ordning och använda minst ett stycke för att visa hur de stöder författarens avhandling. Det är i kroppen som bevisningen diskuteras.
I en litterär uppsats används citat från texten som stöd för avhandlingen. I en välstrukturerad uppsats leder kroppen läsaren till övertygelsen om att avhandlingen är sund. Denna paragrafs uppgift är att sammanfatta argumentet som har framförts. Den upprepar de punkter som användes som bevis. Den återgår också till det ursprungliga avhandlingens uttalande eller frågan för att visa att detta har besvarats tydligt. På så sätt är det avslutande stycket en avgörande del av en bra uppsatsstruktur. Uppsatsens kropp behandlar var och en av bevispunkterna mer i detalj. Ett avslutande stycke sammanfattar uppsatsens logik. Ett tydligt och precist inledande stycke beskriver avhandlingen.
Alla som kan presentera ett stycke med dessa funktioner kommer att ha presenterat en uppsats som är välstrukturerad. Totalt antal visningar 67, På Slideshare 0. Från inbäddningar 0. Antal inbäddade nedladdningar 1, andelar 0. Kommentarer 0. Gillar Dela Urklipp × Facebook Twitter LinkedIn. Offentliga urklipp med denna bild ×. Välj ett annat urklipp ×. Du klippte precis din första bild! Klippning är ett praktiskt sätt att samla viktiga bilder som du vill gå tillbaka till senare. Anpassa nu namnet på ett urklipp för att lagra dina klipp. Synlighet Andra kan se mitt urklipp. Avbryt Spara. Specialerbjudande till SlideShare-läsare ×. Exklusiv 60 dagars testversion av världens största digitala bibliotek.
No comments:
Post a Comment