Tuesday, February 15, 2022

Exempel på allmänt uttalande

Exempel på allmänt uttalande



Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:. Medan jag var exalterad över att utforska bioteknik, vred sig ångesten i min mage när jag föreställde mig min destination, osäker på om jag kunde övervinna min blyghet och få kontakt med andra, allmänt uttalande essä exempel. Författaren talar i mycket breda termer om hur de växte upp och hur deras separation ledde till tillväxt. Visa sorterade listor över dessa ord. De märkte omedelbart den mindre pinnmassakern vid eldstaden och ropade på mig med sina djupa röster redan allmänt uttalande essä exempel med förakt. På ett liknande sätt är vi alla som Edison på vårt eget sätt. Att tala inför publik liknar ett längdåkningslopp.





Postnavigering



Visa AWL-ord på den här sidan. Nivåer grå Nivåer orange. Visa sorterade listor över dessa ord. Alla ord du inte känner till? Använd webbplatsens inbyggda ordbok för att slå upp dem! Välj en ordbok, allmänt uttalande essä exempel. Wordnet VALDE båda. Att komma igång kan ofta vara svårt. Även professionella skribenter säger att den svåraste delen av skrivandet är början. Att skriva en introduktion till en uppsats kan därför tyckas vara en svår uppgift, även om det inte behöver vara så svårt, så länge du förstår syftet och strukturen med inledningen. En exempeluppsats har getts för att hjälpa dig förstå båda dessa, och det finns en checklista i slutet som du kan använda för att redigera din introduktion.


När du skriver en introduktion till en akademisk uppsats är det bra att komma ihåg huvudsyftet med introduktionen. I allmänhet kommer introduktionen att introducera ämnet för läsaren genom att ange vad ämnet är och ge lite allmän bakgrundsinformation. Detta kommer att hjälpa läsaren att förstå vad du skriver om och visa varför allmänt uttalande essä exempel ämnet är viktigt. Inledningen ska också ge uppsatsens övergripande plan. Detta sista syfte är kanske det viktigaste, och är anledningen till att många författare väljer att skriva inledningen senast efter att de har skrivit huvudtexten eftersom de behöver veta vad uppsatsen kommer att innehålla innan de kan ge en tydlig plan. Även om uppsatser varierar i längd och innehåll, kommer de flesta uppsatser att ha samma övergripande struktur, inklusive introduktionen.


Strukturen är relaterad till det ovan nämnda syftet, allmänt uttalande essä exempel. Introduktionen till en uppsats bör ha följande två delar:. De allmänna uttalandena kommer att introducera ämnet för uppsatsen och ge bakgrundsinformation. Bakgrundsinformationen för en kort uppsats är vanligtvis bara en eller två meningar. De allmänna uttalandena borde bli mer och mer specifika allt eftersom introduktionen fortskrider, vilket leder läsaren in i uppsatsen som vissa författare talar om att "attrahera läsarnas uppmärksamhet", men för en akademisk uppsats är detta mindre viktigt.


För längre uppsatser kan de allmänna uttalandena innehålla en eller flera definitioner eller klassificera ämnet och kan täcka mer än ett stycke. Följande är ett exempel på bakgrundsuttalanden för en kort uppsats nedan:. Även om de uppfanns för nästan hundra år sedan, ägdes bilar i decennier bara av de rika. Sedan 60- och 70-talen har de blivit allt mer överkomliga, och nu äger de flesta familjer i utvecklade länder, och ett växande antal i utvecklingsländer, en bil, allmänt uttalande essä exempel.


Dessa meningar introducerar ämnet för uppsatsbilarna och ger lite bakgrund till denna ämnessituation tidigare, situationen nu. Dessa meningar leder fint in i avhandlingens uttalande, se nedan. Examensarbetet är den viktigaste delen av introduktionen. Det ger läsaren tydlig information om innehållet i uppsatsen, vilket hjälper dem att lättare förstå uppsatsen, allmänt uttalande essä exempel. Avhandlingen anger det specifika ämnet och listar ofta de viktigaste styrande idéerna som kommer att diskuteras i huvuddelen, allmänt uttalande essä exempel. Det kan också ange hur uppsatsen kommer att organiseras, t.ex. Det är vanligtvis i slutet av inledningen, och är allmänt uttalande essä exempel men inte alltid en mening lång. Detta examensarbete berättar för oss det specifika ämnet för uppsatsens fördelar och nackdelar med bilar och organisationsmetoden fördelar bör komma först, nackdelar i andra hand.


Den är dock ganska allmän och kan ha skrivits innan författaren hade slutfört uppsatsen. Medan bilar har otvivelaktiga fördelar, av vilka deras bekvämlighet är den mest uppenbara, har de betydande nackdelar, framför allt föroreningar och trafikproblem, allmänt uttalande essä exempel. Den här avhandlingen ger oss mer detaljer och berättar inte bara ämnet allmänt uttalande essä exempel och nackdelar med bilar och metoden för organisation fördelar först, nackdelar andraallmänt uttalande essä exempel, men berättar också för oss de viktigaste idéerna i uppsatsen bekvämlighet, föroreningar, trafikproblem. Den här uppsatsen allmänt uttalande essä exempel har förmodligen tre stycken i huvuddelen. Nedan finns en diskussionsuppsats som tittar på för- och nackdelar med bilägande.


Den här uppsatsen används i hela uppsatsskrivandesektionen för att hjälpa dig förstå olika aspekter av uppsatsskrivande. Här fokuserar den på avhandlingens uttalande och allmänna uttalanden från inledningen som nämns på denna sida. Klicka på de olika områdena i de skuggade rutorna till höger för att markera de olika strukturella aspekterna i denna uppsats. Den mest slående fördelen med bilen är dess bekvämlighet. När du reser långväga kan det bara finnas ett val av buss eller tåg per dag, allmänt uttalande essä exempel, som kan vara vid en olämplig tidpunkt. Bilen gör det dock möjligt för människor att resa när som helst och till nästan vilken destination de väljer.


Trots denna fördel, allmänt uttalande essä exempel, bilar har många betydande nackdelar, varav den viktigaste är föroreningen de orsakar. Nästan alla bilar går antingen på bensin eller diesel, båda är fossila bränslen. Förbränning av dessa bränslen gör att bilen släpper ut allvarliga föroreningar, såsom koldioxid, kolmonoxid och dikväveoxid. Dessa gaser är inte bara skadliga för hälsan, orsakar luftvägssjukdomar och andra sjukdomar, de bidrar också till den globala uppvärmningen, ett ökande problem i den moderna världen. Kort sagt, föroreningar är en stor nackdel med bilar.


En ytterligare nackdel är allmänt uttalande essä exempel trafikproblem som de orsakar i många städer och städer i världen. Medan bilägandet ökar i nästan alla länder i världen, särskilt i utvecklingsländer, ökar inte mängden tillgängliga vägbanor i städerna i samma takt. Detta kan leda till trafikstockningar, särskilt under morgon- och kvällsrusningstid. I vissa städer kan denna trängsel vara allvarlig och förseningar på flera timmar kan vara vanligt förekommande. Sådan trängsel kan också drabba de människor som reser från städer på helgen.


Att tillbringa timmar i en tomgångsbil gör att denna transportform faktiskt kan vara mindre bekväm än tåg eller flygplan eller andra former av kollektivtrafik. Sammanfattningsvis, även om bilen är fördelaktig för sin bekvämlighet har den några viktiga nackdelar, särskilt föroreningarna den orsakar och ökningen av trafikstockningar. Om länder kan investera i utveckling av teknik för gröna bränslen, och om bilägare kan tänka sig alternativ som bildelning, kan en del av dessa problem minskas. Union of Concerned Scientists Bil Exempel på allmänt uttalande och Exempel på allmänt uttalande Uppvärmning. Gilla hemsidan?


Prova böckerna. Ange din e-post för att få ett gratisprov från Academic Writing Genres. Nedan finns en checklista för en uppsatsintroduktion, allmänt uttalande essä exempel. Använd den för att kontrollera ditt eget skrivande, eller få en kamrat en annan elev att hjälpa dig. Ta reda på hur du strukturerar huvuddelen av en uppsats i nästa avsnitt. Gå tillbaka till föregående avsnitt om uppsatsstruktur. Scrolla till toppen. Sheldon Smith är grundare och redaktör för EAPFoundation. Han har undervisat engelska i akademiska syften sedan Ta reda på mer om honom i avsnittet om och ta kontakt med honom på TwitterFacebook och LinkedIn. Exempel på allmänt uttalande Uppsatser kräver att du undersöker båda sidor av en situation och avslutar med att säga vilken sida du föredrar.


Problemlösningsuppsatser är en undertyp av SPSE-uppsatser Situation, problem, lösning, utvärdering. Övergångssignaler är användbara för att uppnå god sammanhållning och koherens i ditt skrivande. Rapporteringsverb används för att länka dina citat i texten till den information som citeras. Skriva Läsa Tala Lyssna V ocab S dödar Frågor I nfografik Webbplatskarta Nyheter Om Hem Visa AWL-ord Prenumerera på nyhetsbrev Logga in. Användarnamn Lösenord. Akademiskt skrivande Vad är akademiskt skrivande? Akademisk stil Skrivprocessen Vad är skrivprocessen? Sammanhållning vs koherens Övergångssignaler Säkring Beskriva data Skriva siffror Använda komplex grammatik Skriva objektivt Skriva kritiskt Forskningsförmåga Exempel på allmänt uttalande för information Utvärdera källor Citera källor Vad är referenser och citeringar?


Hänvisningar i text Referensavsnitt Rapportera verb Undvika plagiat Examina TOEFL IELTS Testet Bandbeskrivningar Resurser. Prenumerera på nyhetsbrevet. AWL Ord på denna sida från den akademiska ordlistan. Ordbok Slå upp det, allmänt uttalande essä exempel. Skriva uppsatser Struktur Introduktion Hur man kommer igång. Podcast laddas. För långsam? Du kan också komma åt podden genom att klicka här. Det här meddelandet försvinner när podden har laddats helt. Generella påståenden. Avhandlingsutlåtande. Ämnesmeningar. Styra idéer. Slutkommentar. FÅ GRATIS EBOOK Gilla hemsidan? Populära sidor i skrivsektionen Mest visade sidor, allmänt uttalande essä exempel.


Uppsatsen börjar med allmänna uttalanden som introducerar ämnet. Avhandlingen visar hur uppsatsen kommer att organiseras t.ex.





nervösa tillstånd uppsatser



Dessa meningar leder fint in i avhandlingens uttalande, se nedan. Examensarbetet är den viktigaste delen av introduktionen. Det ger läsaren tydlig information om innehållet i uppsatsen, vilket hjälper dem att lättare förstå uppsatsen. Avhandlingen anger det specifika ämnet och listar ofta de viktigaste styrande idéerna som kommer att diskuteras i huvuddelen. Det kan också ange hur uppsatsen kommer att organiseras, t.ex. Det är vanligtvis i slutet av inledningen och är vanligtvis men inte alltid en mening lång. Detta examensarbete berättar för oss det specifika ämnet för uppsatsens fördelar och nackdelar med bilar och organisationsmetoden fördelar bör komma först, nackdelar i andra hand.


Den är dock ganska allmän och kan ha skrivits innan författaren hade slutfört uppsatsen. Medan bilar har otvivelaktiga fördelar, av vilka deras bekvämlighet är den mest uppenbara, har de betydande nackdelar, framför allt föroreningar och trafikproblem. Den här avhandlingen ger oss mer detaljer och berättar inte bara ämnets fördelar och nackdelar med bilar och organisationsmetoden fördelar först, nackdelar för det andra, utan berättar också huvudidéerna i uppsatsen bekvämlighet, föroreningar, trafikproblem. Den här uppsatsen kommer förmodligen att ha tre stycken i huvuddelen.


Nedan finns en diskussionsuppsats som tittar på för- och nackdelar med bilägande. Den här uppsatsen används i hela uppsatsskrivandesektionen för att hjälpa dig förstå olika aspekter av uppsatsskrivande. Här fokuserar det på avhandlingens uttalande och allmänna uttalanden från inledningen som nämns på denna sida, ämnessatser, styrande idéer och sammanfattningen och slutkommentaren av slutsatsen. Klicka på de olika områdena i de skuggade rutorna till höger för att markera de olika strukturella aspekterna i denna uppsats. Den mest slående fördelen med bilen är dess bekvämlighet. När du reser långa sträckor kan det bara finnas ett val av buss eller tåg per dag, vilket kan vara vid en olämplig tidpunkt.


Bilen gör det dock möjligt för människor att resa när som helst och till nästan vilken destination de väljer. Trots denna fördel har bilar många betydande nackdelar, varav den viktigaste är föroreningen de orsakar. Nästan alla bilar går antingen på bensin eller diesel, båda är fossila bränslen. Förbränning av dessa bränslen gör att bilen släpper ut allvarliga föroreningar, såsom koldioxid, kolmonoxid och dikväveoxid. Dessa gaser är inte bara skadliga för hälsan, orsakar luftvägssjukdomar och andra sjukdomar, de bidrar också till den globala uppvärmningen, ett ökande problem i den moderna världen.


Kort sagt, föroreningar är en stor nackdel med bilar. En ytterligare nackdel är de trafikproblem som de orsakar i många städer och städer i världen. Medan bilägandet ökar i nästan alla länder i världen, särskilt i utvecklingsländer, ökar inte mängden tillgängliga vägbanor i städerna i samma takt. Detta kan leda till trafikstockningar, särskilt under morgon- och kvällsrusningstid. I vissa städer kan denna trängsel vara allvarlig och förseningar på flera timmar kan vara vanligt förekommande. Sådan trängsel kan också drabba de människor som reser från städer på helgerna.


Att tillbringa timmar i en tomgångsbil gör att denna transportform faktiskt kan vara mindre bekväm än tåg eller flygplan eller andra former av kollektivtrafik. Sammanfattningsvis, även om bilen är fördelaktig för sin bekvämlighet, har den några viktiga nackdelar, särskilt föroreningarna den orsakar och ökningen av trafikstockningar. Om länder kan investera i utveckling av teknik för gröna bränslen, och om bilägare kan tänka sig alternativ som bildelning, kan en del av dessa problem minskas. Union of Concerned Scientists Ta som exempel Thomas Edison. På ett liknande sätt är vi alla som Edison på vårt eget sätt.


Sammantaget bör alltså den övergripande strukturen för en uppsats med fem stycken se ut ungefär så här: Som exempel från både vetenskap och vardagserfarenhet kan intyga, om vi behandlar varje misstag inte som ett misstag utan som en lärande upplevelse möjligheterna till självförbättring är gränslösa. Vad ska ett examensarbete för en uppsats vara? Steg 1 Utveckla en disposition för din övergripande uppsats. Det kan vara bra att se dem som den skriftliga motsvarigheten till de typer av talade signaler som används i formella tal som signalerar slutet på en uppsättning idéer och början på en annan. Övergångsfraser är användbara för att visa läsaren var ett avsnitt slutar och ett annat börjar.


När vi lär oss en ny färdighet - vare sig det är att cykla, köra bil eller laga en tårta - lär vi oss av våra misstag. För att ytterligare illustrera detta, överväg det andra stycket i vår exempeluppsats: Denna ekoeffekt förstärker inte bara ditt argument utan binder det också bra till slutsatsens andra nyckelelement: Inledningen Vill du se exempeluppsatser? Kroppsstyckena De mittersta styckena i uppsatsen kallas gemensamt för kroppsstyckena och, som nämnts ovan, är huvudsyftet med ett kroppsstycke att i detalj beskriva de exempel som stöder din avhandling. Avhandlingens uttalande följer logiskt sett från det allmänna uttalandet och anger direkt syftet med uppsatsen. Varje allmänt påstående bör följas av specifika fakta och argument som stödjer den uppfattning den innehåller.


Slutsatsen Även om slutstycket kommer i slutet av din uppsats ska det inte ses som en eftertanke. Han lyckades inte med sitt arbete med en av sina mest kända uppfinningar, glödlampan, på sitt första försök eller ens på sitt hundra och första försök. Ketchum har erfarenhet av 2D- och 3D-grafikprogram, inklusive Photoshop, Poser och Hexagon och skriver i första hand om dessa ämnen. Även om jag inte var van vid att arbeta i en miljö med högt tempo och till en början tyckte att det var betungande att efterforska och färdigställa berättelser av hög kvalitet på relativt kort tid, tyckte jag också att det var spännande.


Jag tyckte om att lära mig mer om ämnen och händelser på campus som jag inte visste mycket om; några av mina berättelser som jag tog upp under min första termin gällde en schackturnering, en mattur och en spansk fördjupningsfest. Jag njöt av friheten jag hade att utforska och lära mig, och att skriva mer självständigt än jag kunde i ett klassrum. Även om jag gillade många aspekter av att arbeta för tidningen omedelbart, drev rapportering mig också utanför min komfortzon. Jag är en blyg person och att prata med människor jag inte kände skrämde mig. När jag närmade mig hans kontor kände jag allt från mina tår till min tunga frysa till ett fast block och jag kunde knappt få ut mina inledande frågor.


Lyckligtvis var coachen väldigt snäll och hjälpte mig genom samtalet. Uppmuntrad förberedde jag mig för min nästa intervju med större självförtroende. Efter några veckors praktik började jag till och med se fram emot att intervjua människor på campus. Den där första journalistkursen må ha tråkat ut mig, men även om journalistiken i praktiken var utmanande så var den allt annat än tröttsam. Under loppet av det året växte jag till att älska att skriva för vår skoltidning. Rapportering gjorde mig medveten om min omgivning och fick mig att vilja veta mer om aktuella händelser på campus och i staden där jag växte upp.


Genom att interagera med människor över hela campus kom jag att förstå bredden av individer och samhällen som utgör min gymnasieskola. Jag kände mig mycket mer kopplad till olika delar av min skola genom mitt arbete som journalist, och jag insåg att journalistiken gav mig ett fönster till att se bortom mina egna erfarenheter. Jag kämpar inte längre för att närma mig andra och tycker verkligen om att lära känna människor och känna igen deras prestationer genom mitt skrivande. Att bli författare kan vara en svår väg, men det är lika givande som jag hoppades när jag var ung. Var jag inte längre naturens älskade dotter, trädens viskare? Knähöga gummistövlar, kamouflage, insektsspray – jag bar klädseln och parfymen av en stolt vild kvinna, men där var jag, böjd över den patetiska högen av envisa käppar, helt förtvivlad, på gränsen till tårar.


Som barn hade jag betraktat mig själv som en sorts rustik prinsessa, en vagga av spindlar och tusenfotingar, som sörjdes av sörjande duvor och kycklingar, som kunde glida genom fästinginfekterade ängar och komma ut borreliafri. Jag kände till jordens sprickor som ärren på mina egna grova handflator. Men här var jag, tio år senare, oförmögen att utföra den mest grundläggande utomhusuppgiften: jag kunde inte, för mitt liv, starta en eld. Rasande gnuggade jag ihop kvistarna - gnuggade och gnuggade tills hudbitar flagnade från mina fingrar.


Ingen rök. Kvistarna var för unga, för klibbiga gröna; Jag slängde iväg dem med en skur av förbannelser och började riva genom buskarna på jakt efter en mer brandfarlig samling. Mina ansträngningar var fruktlösa. Livid, jag bet en avvisad kvist, fast besluten att bevisa att skogen hade föraktat mig och erbjöd bara unga, våta ben som aldrig skulle brinna. Men veden sprack som morötter mellan mina tänder - gammal, spröd och bitter. Vrålande och vårdade mina värkande handflator drog jag mig tillbaka till tältet, där jag surade och väntade på min familjs hån. Min bror och kusiner skramlade med sina tomma maskburkar och luktade efter feta fiskar in på campingen. De lade genast märke till den mindre pinnmassakern vid eldstaden och ropade till mig, deras djupa röster var redan skarpa av förakt.


Mitt ansikte brände långt efter att jag lämnat eldstaden. Lägret stank av lax och skam. I tältet funderade jag på mitt misslyckande. Var jag så läcker? Var jag så oförmögen? Jag tänkte på mina händer, hur förhårda och kapabla de hade varit, hur ömma och lena de hade blivit. En spindel kröp längs kanten av tältet och bekräftade min förvandling – han äcklade mig och jag kände en överväldigande lust att klämma honom. Jag utforskade fortfarande ivrigt nya världar, men genom dikter och prosa snarare än betesmarker och pölar. Den natten stannade jag uppe sent med min dagbok och skrev om spindeln som jag hade bestämt mig för att inte döda. När natten blev kall och glöden dog rök fortfarande mina ord – mina händer brändes av allt klottrande – och även när jag somnade fortsatte idéerna att gnista – jag brann, alltid i brand.


Stark, som vi kärleksfullt kallar honom, har tränat spår på min gymnasieskola i 25 år. Hans omsorg, hängivenhet och betoning på att utveckla god karaktär har lämnat en bestående inverkan på mig och hundratals andra elever. Han hjälpte mig inte bara att upptäcka min talang och kärlek till löpning, utan han lärde mig också vikten av engagemang och disciplin och att närma mig varje ansträngning med den passion och intensitet som jag tillför löpningen. När jag fick reda på att en närliggande gymnasieskola hade tillägnat sin bana till en långvarig tränare, kände jag att Stark förtjänade liknande utmärkelser.


Jag tog ansvaret och mobiliserade mina lagkamrater för att distribuera namninsamlingar, nå ut till alumner och sammanställa statistik om de många lag- och individuella mästare Stark hade tränat under åren. Vi fick häpnadsväckande stöd och samlade in nästan 3, underskrifter och sidor med rekommendationer från hela samhället. Med hjälp av mina lagkamrater presenterade jag dessa bevis för styrelsen. De flesta medlemmar hävdade att invigningen av banan hade låg prioritet. Eftersom jag visste att vi var tvungna att agera snabbt för att övertyga dem om dess betydelse, kallade jag till ett teammöte där vi utarbetade ett genmäle inför nästa styrelsemöte. Till min förvåning valde de mig att leverera den. Jag var långt ifrån den bästa offentliga talaren i gruppen, och jag kände mig nervös över att gå inför den osympatiska styrelsen igen.


Att tala inför publik liknar ett längdåkningslopp. När du går till startlinjen måste du lita på din träning och undanröja dina tvivel i sista minuten. Vid nästa styrelsemöte var pallen min startlinje. När jag gick fram till den fladdrade välbekanta fjärilar i min mage. Istället för att banan sträckte ut sig framför mig mötte jag den stora publiken av lärare, styrelsemedlemmar och mina lagkamrater. Hon pratade färdigt och Bang! Den korta tystnaden var skottet för mig att börja. Jag var besviken, men stolt över mig själv, mitt team och vårt samarbete utanför banan. Vi stod upp för en sak vi trodde på, och jag övervann min oro över att vara ledare.


Även om jag upptäckte att det kan vara en mödosamt svår process att ändra status quo genom en vald instans och kräver uthållighet, lärde jag mig att jag tycker om utmaningarna som denna ansträngning erbjuder. Precis som Stark lärde mig arbetade jag passionerat för att uppnå mitt mål. När jag scrollar igenom ser jag roliga videor och aptitretande bilder på mat. En bild stoppar mig dock direkt. Under den ser jag en mängd smickrande kommentarer. Men en del av mig vill fortfarande ha en kropp som hennes så att andra ska komma med liknande kommentarer som mig. Jag skulle vilja lösa en tyst fråga som skadar många tonåringar och vuxna: negativ självbild och låg självkänsla i en värld där sociala medier formar hur människor ser på varandra. I denna nya digitala tidsålder är det svårt att skilja autentisk från artificiell representation.


När jag var 11 utvecklade jag anorexia nervosa. Även om jag redan var smal, ville jag vara smal som modellerna som jag såg på tidningens omslag på matbutikens montrar. Föga anade jag att de modellerna förmodligen också led av sjukdomar, och att photoshop raderade ut deras brister. Jag föredrog att vara underviktig framför att vara frisk. Oavsett hur lite jag åt eller hur smal jag var har jag alltid tyckt att jag var för tjock. Jag blev besatt av siffran på vågen och skulle försöka äta det minsta jag kunde utan att mina föräldrar uppmanade mig att ta mer. Lyckligtvis slutade jag ägna mig åt anorektiska beteenden innan mellanstadiet.


Mina underliggande mentala vanor förändrades dock inte. Bilderna som hade provocerat fram min störning i första hand var fortfarande en konstant närvaro i mitt liv. Vid 15 års ålder var jag på återhämtning från anorexi, men led av depression. Medan jag brukade bara jämföra mig med modeller, innebar tillväxten av sociala medier att jag också jämförde mig med mina vänner och bekanta. När jag bläddrade förbi oändliga bilder av mina felfria, smala klasskamrater med hundratals likes och bekräftande kommentarer, kände jag hur min svartsjuka spiral. Jag ville bli beundrad och älskad av andra människor också. Jag kände dock att jag aldrig kunde räcka till. Jag började hata hur jag såg ut och kände att ingenting i mitt liv var tillräckligt bra. Osäkerhet i kroppsbilden och jämförelser på sociala medier påverkar tusentals människor – män, kvinnor, barn och vuxna – varje dag.


Jag har tur — efter några månader av mina destruktiva sociala medievanor kom jag över en video som påpekade sociala mediers illusoriska natur; många Instagram-inlägg visar bara upp bra saker medan människor döljer sina brister. Jag började gå i terapi och återhämtade mig från min depression. För att ta itu med problemet med självbild och sociala medier kan vi alla fokusera på det som är viktigt på insidan och inte på det som finns på ytan. Som ett försök att bli frisk internt startade jag en klubb på min skola för att främja ren kost och utstrålning av skönhet inifrån. En dag hoppas jag kunna göra den här klubben till en nationell organisation för att hjälpa tonåringar och vuxna över hela landet.


Sekunderna tickade iväg i mitt huvud; varje artigt vägran ökade min desperation. Förtvivlan tyngde mig. Jag sjönk ner på knä när en ström av tävlande, tränare och funktionärer strömmade runt mig. Min dojang hade ingen tränare, och turneringsreglerna förbjöd mig att tävla utan en. Även om jag ville förbli stark, började tvivel att grumla mitt sinne. Jag kunde inte låta bli att undra: vad var poängen med att förbättra mina färdigheter om jag aldrig ens skulle tävla? De andra medlemmarna i mitt lag, som hade hittat tränare minuter tidigare, försökte trösta mig, men jag hörde knappt deras ord.


Sedan min första lektion för 12 år sedan har medlemmarna i min dojang blivit familj. Jag har sett dem växa upp och hitta min egen lycka i deras. Tillsammans har vi finslipat våra sparkar, blockeringar och slag. Vi har drivit varandra att sikta högre och bli bättre kampsportare. Även om min dojang hade letat efter en pålitlig tränare i flera år, hade vi inte hittat någon. När vi deltog i tävlingar förr hade jag och mina lagkamrater alltid haft tur och hittat en sympatisk tränare. Nu visste jag att denna praxis var ohållbar. Det skulle förstöra mig att se de andra medlemmarna i min dojang i min situation, oförmögna att tävla och förlora hoppet som ett resultat. Min dojang behövde en tränare, och jag bestämde mig för att det var upp till mig att hitta en. Men dessa försök gjorde mig bara återigen bekant med artiga avslag.


Jag insåg snart att jag själv skulle ha blivit tränare.

No comments:

Post a Comment